Retailinnovatielabs

De retail innoveert op veel terreinen; op straatniveau in winkelgebieden, in de winkels en op gemeentelijk niveau. Kennisinstellingen, living labs, Kamer van Koophandel, brancheorganisaties en marktpartijen bekijken samen welke vernieuwingen kansrijk zijn en moeten worden gestimuleerd. De Retailagenda wil samen met de sector innovaties realiseren en met iedereen delen. Onderzoek stimuleren, toepassingen ontwikkelen voor de retail en kennis vergroten: dat zijn de doelstellingen voor de komende tijd. Om die doelen te realiseren werkt de Retailagenda met Retailinnovatielabs.

Wat is een Retailinnovatielab?
De basisgedachte van Retailinnovatielabs is dat lokale initiatieven leiden tot landelijke meerwaarde via kennisdeling en landelijke opschaling. Het moet hierbij is: leren door te doen. We willen buiten de gebaande paden treden en samen met partners nieuwe ideeën en (echt) nieuwe oplossingen in de praktijk ontwikkelen, testen en toepassen. Daarbij kiest ieder lab zijn eigen invalshoek. Met deze professionele aanpak en uitwisseling van kennis willen we de innovatiekracht van de sector vergroten. Met de Retailinnovatielabs willen we een actieve bijdrage leveren aan oplossingen op relevante retailvraagstukken.

Uitgangspunten
Retailinnovatielabs richten zich op innovatie binnen het thema met als doel bij te dragen aan het versterken van de sector. De labs kennen een aantal uitgangspunten:

 Thema’s en vraagstukken
De volgende innovatieve thema’s staan in de Retailinnovatielabs centraal:

Retailinnovatie-challenges
De Retailagenda heeft in het najaar van 2018 retailinnovatie-challenges uitgezet om zo het aantal Retailinnovatie labs uit te breiden. Dit heeft de volgende nieuwe vraagstukken opgeleverd die vanaf 1 januari 2019 in een lab worden uitgewerkt:

  1. Nieuwe businessmodellen: hoe kunnen nieuwe/andere verdienmodellen & retailconcepten voor lokale retailers leiden tot nieuwe groei?
  2. Logistiek: hoe reduceren we drastisch het aantal vervoerbewegingen van en naar de retail en de consument?
  3. Loyalty: hoe vergroten we de binding en daarmee bestedingen en herhaalbezoek aan winkelgebieden en individuele ondernemers?
  4. Lokale retail/merkstrategie: hoe kunnen winkelgebieden door een hogere sociale meerwaarde vanuit het eigen DNA beter economisch presteren?

Meer informatie:
Neem voor meer informatie contact op met
Tessa Vosjan, projectleider Kenniscreatie & innovatie van de Retailagenda
tessa.vosjan@retailland.nl
06 5337 5601

Meld je aan en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in Ons Retailland

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.