Om te ontdekken hoe sociale robots kunnen bijdragen aan een aantrekkelijker en efficiënter winkelklimaat, lanceerde de Stichting Detailhandelsfonds (SDF) in 2023 het ‘Social Robots’ living lab. Het project, gedragen door een breed consortium van onderwijsinstellingen en brancheorganisaties, testte een jaar lang sociale robots in tien winkels in de regio Leidschendam-Voorburg. Het doel: inzicht krijgen in hoe deze robots kunnen helpen om de werkdruk van medewerkers te verlagen en de retailsector aantrekkelijker te maken. Het resultaat staat in de publicatie ‘Ik ben Temu, uw robot’.
De onderzoeksvraag was specifiek gericht: welke taken kunnen sociale robots op zich nemen, en hoe kunnen ze de aantrekkelijkheid van werken in de retail vergroten? Het onderzoek sluit naadloos aan bij de innovatie- en digitaliseringsagenda van de Retailagenda, die retailers ondersteunt bij het vergroten van hun innovatievermogen. Bovendien raakt het aan de doelstellingen van de Human Capital Agenda, die zich richt op het verbeteren van werkplezier en het versterken van werkgelegenheid in de sector.
Uit de eerste resultaten blijkt dat robots taken zoals klanten begroeten, eenvoudige vragen beantwoorden en voorraadbeheer deels kunnen overnemen. Dit laat medewerkers meer ruimte voor complexere en persoonlijkere interacties met klanten. Het living lab toont daarmee hoe technologie niet alleen de efficiëntie, maar ook de werkbeleving kan verbeteren.
Het project werd gerealiseerd met steun van de Hogeschool van Amsterdam, TMO Fashion Business School, De Haagse Hogeschool, ROC Mondriaan, mboRijnland, en de brancheorganisaties Thuiswinkel.org, Techniek Nederland, INretail, Vakcentrum, Tuinbranche Nederland, Welbo en Bureau Cosi. De belangrijkste bevindingen zijn samengevat in een boekje en begeleidende video.