Op 12 september organiseerde de Retailagenda samen met gemeente Veenendaal een drukbezochte intervisie over succesvolle subsidies voor transformatie. Welke subsidies en andere stimuleringsmaatregelen werken wel en welke niet als je de binnenstad wilt transformeren tot een aantrekkelijk gebied?
Gemeenten kunnen er voor het verbeteren van de binnenstad voor kiezen om zelf te investeren of om een deel van het beschikbaar te stellen in de vorm van een subsidie. Zo worden stakeholders – zoals ondernemers en burgers – gestimuleerd om eigen initiatieven ontwikkelen. Maar welke stimuleringsmaatregelen werken wel en welke niet?
De gemeente Veenendaal stond tijdens de intervisie als case centraal. De gemeente werkt al heel wat jaren aan de vernieuwing van het centrum, samen met ondernemers, vastgoedeigenaren en andere stakeholders. Tientallen projecten en activiteiten moeten ervoor zorgen dat de binnenstad aantrekkelijker, bereikbaarder, ondernemender en gezelliger wordt. Er zijn diverse subsidies en andere budgetten beschikbaar om die doelen te realiseren.
Programmamanager Aarnoud Aarnoudse van de gemeente Veenendaal: ‘Voor Veenendaal was, en is het, een zoektocht naar wat wel én niet werkt.’ Die ervaring wil de gemeente graag delen. Zo helpt de gemeente Veenendaal ondernemers in beweging te krijgen door het inzetten van een transformatie/verhuiscoach. In de praktijk hebben ondernemers veel meer behoefte aan praktische ondersteuning, dan alleen een subsidie.
Lees deze en meer tips in het artikel van Stadszaken, die de do’s en don’ts op een rijtje heeft gezet.
Bekijk hier de uitkomsten van de intervisie in Veenendaal.