In Pijnacker namen senior consultant Titus Appel en centrummanager Sabine Zondag het voortouw voor de uitwerking van Loyaal Lokaal, het online lokale platform om streekproducten af te halen of te laten bezorgen. Nu staat het platform op het punt om gelanceerd te worden. Ze hadden vooraf niet kunnen vermoeden in welke rollercoaster ze terecht zouden komen.
“Wat begon als een kleinschalig maar ambitieus project is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig lokaal e-commerce platform, dat nu bijna klaar is om gelanceerd te worden”, vertelt Titus Appel. Op tijd om in te spelen op de groeiende behoefte die ondernemers en inwoners hebben “Toen we begonnen, waren er drie ondernemers geïnteresseerd om deel te nemen, inmiddels hebben 17 lokale helden zich aangesloten. Het unieke aan Loyaal Lokaal is dat we een volwaardig food assortiment kunnen bieden wat concurreert met Picnic, ah.nl en Hello Fresh. Aangevuld met de producten en -wellicht in de toekomst ook diensten- van lokale kleine ondernemers.”
De reis
Volgens Appel is het begin niet gemakkelijke geweest. “Om te komen waar we nu zijn hebben we behoorlijk wat hobbels genomen en vele uren gesproken met partijen in de markt, experts en de mensen van het retailinnovatielab van de Retailagenda. Na een moeizame start met betrekking tot de keuze van een platform en eventuele bouwer zijn we in zee gegaan met Shopforce [het bedrijf achter digitale Dorpspleinen.nl red.] die voor ons het fundament van het platform Loyaal Lokaal ready gemaakt heeft.”
Distributie en opslag
“We hebben lang nagedacht over de manier van distributie en opslag en hebben hierin een hele duidelijke keuze gemaakt”, vervolgt Appel zijn verhaal. “De deelnemende lokale ondernemers hebben een eigen hub in het in het distributiecentrum van Sabine Zondag, die in Pijnacker haar eigen PLUS supermarkt exploiteert. Deze ondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun voorraad. Het team van Sabine is verantwoordelijk voor de orderpicking, de betaling en de bezorging. Wij denken hiermee een groot voordeel te kunnen behalen op vergelijkbare concepten door te werken met een ander distributie en opslagsysteem. De tijd zal het leren maar uit ons onderzoek en diverse klantsessies blijkt dat er een duidelijke behoefte is aan een online lokaal aanbod.”
Next steps
Het lanceren van een platform vraagt om een gedegen voorbereiding die in Pijnacker ongeveer een jaar in beslag heeft genomen. Appel: “We hebben onder andere hard gewerkt aan de uitwerking van de marketing- en communicatiestrategie. Maar we hebben bijvoorbeeld ook een uitgebreid draaiboek gemaakt voor het e-commerceteam van Sabine, zodat het bestel-, verzamel- en bezorgproces efficiënt geïmplementeerd kan worden. Ook hebben we onderzocht hoe we de facturatie van Loyaal Lokaal soepel kunnen laten verlopen.” Het opzetten van een lokaal platform kost niet alleen tijd maar ook geld. Appel is dan ook blij met de subsidie van de Metropool Regio Den Haag.
Officieel live
De testversie staat inmiddels live, nu is het team “knallend druk” om de laatste puntjes op de i te zetten. “Er wordt met name keihard gewerkt aan de techniek, de koppeling met PLUS. Je krijgt maar één keer de kans om zo’n platform te lanceren, we zijn nu een jaar bezig, liever doen we het meteen helemaal goed.” De verwachting is dat het platform binnen twee weken officieel live gaat en een uitgebreide marketingcampagne start. “Wij kijken nu met hoge verwachtingen uit naar de live gang van ons platform!”