30 januari 2020

Waarom mkb-retailers huiverig zijn voor innovatieve technologie in de winkel

Innovatieve winkeltechnologie kan de retailer kansen bieden. Toch blijft het gebruik ervan door mkb-ondernemers achter. De ShoppingTomorrow-expertgroep Innovative Retail Technology onderzocht wat de belemmeringen zijn om te innoveren.

Innovatieve technologie kan op uiteenlopende manieren een positieve bijdrage leveren aan de bedrijfsvoering van de retailer. Via living labs, expertgroepen en onderzoeksprojecten is veel kennis beschikbaar over de mogelijkheden. Ondanks dat dit soort kennis de retailer inspireert, en de interesse voor voor technologische innovaties in de fysieke winkel groot is, blijft het daadwerkelijke gebruik van innovatieve technologie in de fysieke winkel in het mkb achter. De grote vraag is wat de belemmeringen van mkb-retailers zijn en wat er nodig is om ze op dit punt echt verder te helpen.

Belemmeringen

De expertgroep expertgroep Innovative Retail Technology heeft de belangrijkste hindernissen die mkb-retailers ervaren in hun innovatieproces in een blue paper samengevat.
Een tekort aan kennis (30%) is de belangrijkste belemmering om zelf met innovatieve technologie aan de slag te gaan. Daarna volgt een tekort aan budget (28%) dat als belangrijke beperking gezien om met technologie aan de slag te gaan. Uit het onderzoek blijkt dat retailers met minder dan vijf werknemers een beperkt budget hebben, en ook het budget van retailers met zes tot tien werknemers is niet hoog. Toch zijn er in de praktijk voldoende voorbeelden van winkeltechnologie die ook met een kleiner budget bereikbaar is. Denk aan een een app-based spaarprogramma of het gebruik van een VR-bril. Er moet dus meer aan de hand zijn dan alleen het budget. Ook de factor tijd (22%) wordt veelgenoemd. Het ontbreekt de retailer aan tijd om zich met de mogelijkheden en het gebruik van innovatieve technologie bezig te houden, komt uit het onderzoek naar voren. Ook het gebrek aan geloof in technologie (18%) werd genoemd.

Interactieve keuzehulp

De expertgroep wil retailers in het mkb ondersteunen bij het maken van een keuze voor innovatieve technologie voor hun winkel, door ze te helpen de drempels weg te nemen die hen ervan weerhouden om te innoveren. Daartoe ontwikkelt de expertgroep in samenwerking met retailers een interactieve keuzehulp die in het voorjaar van 2020 wordt gelanceerd. Met deze keuzehulp kunnen retailers op basis van hun kenmerken en ambities een gerichte keuze maken voor (de implementatie van) innovatieve technologie in hun winkel.

Download hier de blue paper.

De ShoppingTomorrow-expertgroep Innovative Retail Technology is een initiatief van INretail, de Retailagenda en de Hogeschool van Amsterdam. Voor het ontwikkelen van de interactieve tool zijn elf experts van negen organisaties uit Nederland en België betrokken.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.