Bezoekers van winkelgebieden komen niet alleen om te kopen, ze willen elkaar ook ontmoeten. Deze sociale meerwaarde maakt een gebied aantrekkelijk voor bezoekers. Maar hoe zorg je voor sociale meerwaarde? En hoe maak je duidelijk wat je bezoekers te bieden hebt? Op 2 november organiseren de Retailagenda en DNWS een gratis webinar over branding van winkelgebieden en het ontwikkelen van een merkstrategie. In Oss, Breda, Hilversum en Woerden is het stappenplan doorlopen. Zij vertellen over de ervaring die ze hebben opgedaan.
Van oudsher was voor winkelgebieden het uitgangspunt dat er gekocht en verkocht moet worden. Maar tijden veranderen, winkels verdwijnen, online groeit en mensen hebben andere wensen. Om bestaansrecht te hebben moet een winkelgebied meer zijn dan verzamelplaats van verkooppunten. Bezoekers willen niet alleen kopen, ze hebben ook behoefte aan een plek om te verblijven en anderen te ontmoeten. [Lees meer].
Het totale plaatje bepaalt hoe mensen het winkelgebied ervaren en bepaalt zo ook de sociale meerwaarde. Een positieve totaalervaring zorgt voor meer bezoekers en meer binding met het gebied en vormt zo de basis voor een succesvolle toekomst. Maar hoe vergroot je de sociale meerwaarde van een centrum- of winkelgebied? Hoe bepaal je de onderscheidende waarde van een gebied en hoe brengt je dat over op bezoekers?
Stappenplan sociale meerwaarde
Het webinar start met een kort video waarin uitleg wordt gegeven over de 5 stappen die nodig zijn voor de branding en positionering van een winkelgebied. Maar hoe werkt zo’n stappenplan in de praktijk? Hoe bepaal je de functie, doelgroep en merkstrategie? Daarvoor gaan we in gesprek met vertegenwoordigers van de centrumgebieden Oss, Breda, Hilversum en Woerden. Deze vier gemeenten hebben meegedaan aan het retailIinnovatielab Sociale meerwaarde & Branding en hebben de eerder ontwikkelde toolkit sociale meerwaarde uit 2018 in de praktijk getest. Dit heeft geleid tot een verdere uitwerking van het stappenplan. Dit vernieuwde stappenplan staat in de publicatie van “Van groeten naar ontmoeten en van verleiden naar verblijden”. Deze wordt na afloop van het webinar gepubliceerd.
Tafelgasten
Oss: Colinda van der Putten – onderneemster/eigenaar vintage winkel MISCEAUP
Breda: Hildegard Assies – directeur Breda Marketing
Hilversum: Kjeld Vosjan -centrummanager Hilversum
Woerden: Marleen Trommelen – werkt voor ondernemersvereniging Stadshart Woerden
Aanmelden
Datum: 2 november
Tijd: van 10.00 – 11. 00
Dit webinar wordt aangeboden door de Retailagenda en DNWS