Werkwijzen in kaart brengen plancapaciteit
Inhoud handreiking:
Startpagina, 1. Inventarisatie plancapaciteit, 2. Beleidsborging wegbestemmen, 3. Juridische borging saneren plancapaciteit
In de handreiking worden verschillende aanpakken beschreven over hoe plancapaciteit in kaart te brengen. Omdat niet altijd iedereen op de hoogte is van bepaalde werkwijzen wordt op deze pagina ingegaan op enkele methoden. Deze bieden een houvast en denkrichting in het verzamelen en in beeld brengen van de gegevens.
Hoe gegevens uit ruimtelijkeplannen.nl te halen?
- Er bestaat zowel binnen ruimtelijkeplannen.nl, als via Geografische Informatie Systemen (GIS), de mogelijkheid een dataset voor een gebied/gemeente uit ruimtelijkeplannen.nl te downloaden. Deze dataset bevat alle informatie die voor dat gebied binnen ruimtelijke plannen.nl beschikbaar is.
- Deze dataset kan vervolgens op kenmerken “gefilterd” worden zodat de vigerende – onherroepelijke bestemmingsplannen overblijven.
- Binnen de dataset kan een lijst worden “gefilterd” van alle objecten (bestemmingsvlakken) met een bestemming (of aanduiding) waarbinnen detailhandel mogelijk is. Deze lijst kan handmatig worden samengesteld door te zoeken op bestemmingen, maar kan ook digitaal worden gefilterd met behulp van GIS.
- In deze lijst, die in Excel gezet kan worden, zijn de locatie, de oppervlakte van het bestemmingsvlak, de oppervlakte van het bouwvlak en het bebouwingspercentage zichtbaar te maken.
- De oppervlaktes kunnen (handmatig) herleid worden uit het bestemmingsplan of kunnen via GIS rechtstreeks uit ruimtelijkeplannen.nl worden gehaald. Zo kan een lijst worden gegenereerd die de basis vormt om de plancapaciteit mee te berekenen en die gekoppeld kan worden aan de BAG en/of een Locatus-bestand om het actuele gebruik te bepalen. De toepassing van GIS is alleen mogelijk voor digitale raadpleegbare bestemmingsplannen.
Er is een behoorlijk aantal plannen die nog analoog zijn (staan niet op ruimtelijkeplannen.nl) of die in 2013 zijn “gedigitaliseerd” door een PDF van een analoge kaart te maken. Deze moeten handmatig worden geanalyseerd. Voor het bepalen van oppervlaktes zal hierbij handmatig moeten worden gemeten.
Hoe maak je een facet- of paraplubestemmingsplan?
Algemeen:
Het maken van een paraplubestemmingsplan is in feite het maken van een gedeeltelijke thematische herziening van meerdere bestemmigsplannen tegelijk. Parapluplannen kunnen in veel verschillende vormen voorkomen. Het is van belang vooral in de regels goed vast te leggen:
- Voor welk(e) bestemmingsplan(nen) het parapluplan geldt. Dit kan middels een lijst die aan de regels toegevoegd wordt en/of via het leggen van de plangrens van het parapluplan.
- Welke vigerende regelingen geschrapt, aangepast dan wel aangevuld worden en op welke wijze.
Wel moet rekening gehouden worden met de opbouw van de planregels zoals omschreven in hoofdstuk 6 van de SVBP (Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen). Echter de planregels hoeven niet alle onderdelen te bevatten.
Het verdient aanbeveling om niet gehele regelingen te schrappen en te vervangen, omdat dit wellicht tot onbedoelde (en ongewenste) ontwikkelingen kan leiden. Beter is om per bepaling aan te geven wat gewijzigd is. Zie voor een voorbeeld hier (Gemert-Bakel).
Digitaal:
Het maken van deze herziening is mogelijk op basis van de RO Standaarden (de digitale standaarden waaraan ruimtelijke plannen moeten voldoen), hiervoor gelden de volgende regels:
- Is het (moeder)plan in ontwerp ter inzage gegaan voor 1 januari 2010, en verandert er geen bestemming, dan is artikel 8.1.2 Bro (overgangsbepaling) van toepassing en zijn de digitaliseringsverplichtingen niet van toepassing. De herziening mag dan analoog conform het moederplan worden opgezet. Zie artikel 8.1.2 Bro.
- Is het (moeder)plan in ontwerp ter inzage gegaan na 1 januari 2010 of verandert er een bestemming, dan zijn de digitaliseringsverplichtingen van toepassing en zal de herziening dan ook conform de RO Standaarden 2012 moeten worden opgezet. De herziening is dan een digitaal bestemmingsplan. Bij een wijziging van de regels die geldt voor de hele gemeente is de grens van de herziening de gemeentegrens. Geldt de wijziging maar voor een deel van het grondgebied, dan kan de grens ook over kleinere delen komen te liggen. Uitsluitend de onderdelen die wijzigen worden meegenomen in de herziening. Dit kan ook alleen een onderdeel van de regels betreffen. Het plangebied hoeft in dit geval dus niet vlakdekkend gevuld te zijn met bestemmingen.
- Om een digitale (gedeeltelijke) herziening te maken, moet er een verwijzing mogelijk zijn naar (het idn van) het vigerende moederplan. Wanneer dit plan niet digitaal beschikbaar is omdat het nog een analoog vigerend plan betreft, is het in principe niet mogelijk om dit plan digitaal gedeeltelijk te herzien. In dat geval kan dit leiden tot het opstellen van twee plannen: een analoge gedeeltelijke herziening voor de “oude” WRO plannen en een digitale voor de “nieuwe” Wro plannen.
Direct naar:
1. Inventarisatie plancapaciteit
2. Beleidsborging
3. Juridische borging saneren plancapaciteit