3 mei 2022

Centrum Management Academy breidt uit met Centrum Coach Café voor ondernemers

Om het aantal goed gekwalificeerde centrummanagers te vergroten is Centrum Management Academy (CMA) opgericht. De academy biedt bestaande en nieuwe centrummanagers de mogelijkheid om tijdens een half jaar durende opleiding de noodzakelijke kennis en vaardigheden op te doen. René Hendriks is één van de initiatiefnemers van CMA. Hij vertelt over de ontwikkelingen binnen de Academy en de start van het Centrum Coach Café voor ondernemers.

Hendriks: “De functie en het functioneren van centrumgebieden van dorpen en steden staat de laatste jaren onder druk. Een toekomstbestendig centrum is van levensbelang voor de totale lokale economie. Er is behoefte aan een vernieuwende aanpak en dus ook mensen die zo’n aanpak succesvol kunnen opzetten en uitvoeren. Dit is bij uitstek een rol voor de centrummanager, maar het is geen eenvoudige klus. Er komt heel wat op je af als centrummanager en de verwachtingen zijn vaak hooggespannen. Met onze opleiding willen we (toekomstige) centrummanagers een platform bieden om kennis uit te wisselen en helpen om zichzelf te blijven ontwikkelen. De gebieden waarin je als centrummanager opereert zijn immers ook volop in beweging en maken verschillende fases door. Dit vraagt dan ook telkens weer andere kennis en vaardigheden van de centrummanager. Binnen de opleiding staat ‘learning by doing’ centraal; dit betekent een praktische leerlijn met veel aandacht voor cases uit de praktijk. Die aanpak slaat aan, de academy is eind 2018 gestart, en inmiddels is er een community ontstaan van rond de 70 centrummanagers.”

Centrum Coach Café

Een ander initiatief van Centrum Management Academy, i.s.m. INretail, is het Centrum Coach Café. Dit is een plek waar centrumondernemers bij elkaar kunnen komen om van en met elkaar te leren, vertelt Hendriks. “We willen dat elke individuele ondernemer beter presteert op diverse gebieden om zo een impuls te geven aan de totale lokale economie. Er wordt ingezet op een goede onderlinge samenwerking tussen ondernemers uit verschillende branches. De opleiding die bestaat uit een laagdrempelige zesdelige e-learning waar verschillende onderwerpen aan de orde komen en uit expertsessies en live sessies met andere deelnemers. Alle deelnemers krijgen toegang tot een digitale omgeving  waar ze met elkaar kunnen sparren. En maken gebruik van podcasts en video’s waar experts aan het woord komen. Ondernemers geven aan dat het praktische karakter hun aanspreekt. De vaardigheden die ze leren zijn gelijk in te zetten in de praktijk. Het Centrum Coach Café is onlangs van start gegaan in Hengelo.”
Neem voor meer informatie contact op met René Hendriks: rene@centrummanagementacademy.nl

Podcast

Beluister hier de podcast met René Hendriks.

Retailagenda & CMA

Centrum Management Academy is opgezet in het kader van de Human Capital Agenda van de Retailagenda. Het programma is erop gericht om de competenties van iedereen die werkzaam is in de (food en non-food) retailsector aan te laten sluiten bij de noodzakelijke transitie van de sector.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.