25 november 2021

DNWS onderzoek ‘Online verkoopstrategieën voor retailers’

Veel retailers worstelen met de vraag hoe ze alles uit hun online strategie kunnen halen. Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) heeft onderzoek laten doen naar de verschillende online mogelijkheden die er zijn, zoals lokale platformen, nationale online verkoop en verkoop via Instagram. De uitkomsten staan in het rapport Online verkoopstrategieën voor retailers‘. Hierin staan praktische handvatten om een keuze te kunnen maken voor de juiste onlinekanalen.

Mede door de groei van online winkelen, staat de omzet van veel fysieke winkels al langere
tijd onder druk. Het afgelopen jaar hebben de coronacrisis en de coronamaatregelen geleid tot een forse verschuiving van offline naar online. Het is voor retailers met een fysieke winkel dan ook steeds belangrijker om naast de fysieke winkel te kiezen voor een onlinestrategie waarbij een of meerdere onlinekanalen. Onder een onlinestrategie vallen alle online activiteiten die bijdragen aan de omzet van een bedrijf, variërend van een website, webshop, online marketingactiviteiten en de distributie van online verkochte producten. Veel retailers met een fysieke winkel worstelen echter met de vraag waar ze rekening mee moeten houden bij het kiezen en implementeren van een onlinestrategie en hoe deze onlinestrategie een bijdrage levert aan het verdienmodel van het bedrijf.

Het onderzoek ‘Online verkoopstrategieën voor retailers’ biedt retailers met een fysieke winkel handvatten bij de keuze voor (een combinatie van) onlinekanalen om hun onlinestrategie te kunnen starten, vernieuwen, verbreden en/of versterken.
In de handreiking van DNWS wordt aandacht besteed aan drie verschillende onlinekanalen: sociale media bedrijfspagina’s, webshops en online verkoopplatformen. Er wordt ingegaan op de populariteit en de karakteristieken van de onlinekanalen en bevat daarnaast inspireren.

Download hier het rapport

Meer informatie

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.