Op 11 maart 2019 is tijdens het Retailagenda Innovatie Festival het boekje “Lokale helden. Wie zijn ze en wat hebben ze nodig?” gepresenteerd.
Elk winkelgebied kent ze wel, die kleine, creatieve ondernemers die met de nodige lef vernieuwende businessmodellen voor een winkel uitdenken en proberen. Lokale helden worden ze wel genoemd. Ze gaan vaak zonder ballast van een retailverleden aan de slag met nieuwe ideeën, en hebben de potentie om de pareltjes van een winkelgebied te worden. Gemeenten en winkelgebieden hebben er dan ook baat bij om deze authentieke en innovatieve ondernemers te herkennen en te helpen uitgroeien tot gezonde ondernemingen. Maar hoe? De Haagse Hogeschool heeft hier onderzoek naar gedaan.
Auteur van de publicatie is Anja Overdiek van het lectoraat Innovation Networks van De Haagse Hogeschool. “Lokale helden zijn ondernemers, die echt een groot verschil kunnen maken. Vaak gaan ze de uitdaging aan om nieuwe businessmodellen, verbonden aan de fysieke retail, te bedenken en uit te proberen. Maar welke verdienmodellen passen bij hen? Hoe kunnen winkelgebieden deze ondernemers aantrekken en ondersteunen? Dit boekje geeft antwoord op al deze vragen.”
Bekijk hier ook de twee andere publicaties die 11 maart zijn gelanceerd:
‘Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden‘ en ‘De Meerwaarde van innovatieve technologie in de retail‘