Routekaart fase 2
Fase 2: Proces inrichten en opgave aanscherpen
Randvoorwaarden | Voorbeelden |
Is het afstemmingsproces aan de voorkant helder? | Er is een duidelijke planning met te zetten processtappen. Winkeliers, eigenaren, gemeenteraad en belanghebbenden worden vanaf de start meegenomen in het proces. Ambtelijke en bestuurlijke rolverdeling is helder, verantwoordelijkheden zijn vastgelegd. Verwachtingen en betrokkenheid van ondernemers en vastgoedeigenaren gedurende het proces en het eindresultaat zijn duidelijk. |
Zijn de opgave en het doel voor het maken van regionale afspraken helder? | Ontwikkelingen in de detailhandel en de invloed daarvan op de toekomstige regionale detailhandelstructuur worden geobjectiveerd, bijvoorbeeld via toekomstscenario’s of koopstromenonderzoek. Iedereen hanteert gelijke cijfermatige uitgangspunten, met een eenduidige bron en vergelijkingsmateriaal. Het is bij iedereen duidelijk voor welk probleem de regionale afspraken een oplossing moet gaan bieden (bijvoorbeeld solitaire supermarktontwikkeling, leegstand, ongewenste perifere detailhandel). |
Is er zowel ambtelijk als bestuurlijk voldoende tijd en capaciteit om het proces te begeleiden? | De beschikbare capaciteit en tijd per gemeente is helder. Er liggen afspraken hoe gemeenten met beperkte capaciteit en tijd worden betrokken. Er wordt een bestuurlijk trekker ingesteld, die ook de eigen agenda open bespreekt. |
Valkuilen
- Er is een verschillend beeld van de opgave en problematiek, diverse bronnen worden gebruikt.
- Vanuit de gemeenten wordt geen capaciteit beschikbaar gesteld voor de gewenste procesaanpak.
- Ondernemers en vastgoedeigenaren snappen het collectieve belang, maar het individuele belang staat voorop en kan afwijken.
- De gemeente wil niet tegen het individuele belang van ondernemers ingaan, lokaal belang staat voorop.
Tips
- Zorg voor goede vertegenwoordigers van ondernemers en eigenaren aan tafel, die draagvlak hebben bij hun achterban en zij hen kunnen informeren en mobiliseren.
- Stel een overkoepelende neutrale organisatie in die een aanjaagrol heeft, bijvoorbeeld een vertegenwoordiging van de regio en een externe partij.
- Maak afspraken over het tussentijdse mandaat tot goedkeuring van gemeenten die vanwege beperkte capaciteit niet bij alle overleggen aanwezig kunnen zijn.
- Zet in op een positieve maar reële benadering: wat kan wèl en welke opgave is haalbaar?
- De vast te stellen ambities moeten in balans zijn met vrij te maken ambtelijke capaciteit en procesaanpak.
Naslagwerk
Welke thema’s lenen zich bij uitstek voor regionale samenwerking?
Afspraken over de gewenste regionale detailhandelsstructuur waaronder:
- Afspraken over het regionaal afstemmen van nieuwe plannen voor detailhandel
- heldere procesafspraken (procesboom) bij afweging nieuwe detailhandelsontwikkelingen;
- periodiek overleg voor toetsing initiatieven (bijv. één loket Metropool Regio Eindhoven);
- onafhankelijke regionale adviescommissie (bijv. Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant);
- Afspraken over reduceren (verborgen) harde plancapaciteit via heldere afspraken en uniforme systematiek, het liefst met een kwantitatieve opgave (bijv. IJmond schrapt 10.000 m2)
- Afspraken over toekomstbestendige winkelgebieden en kansrijke locaties voor transformatie of verkleuring.
- Afspraken over brancheringsregels (incl. spelregels).
- Afspraken over (door)ontwikkeling perifere detailhandel, grootschalige bouwmarkten en woonboulevards.
- Monitoring van de afspraken en frequentie periodiek overleg.
Aanvullende informatie
Lees hier het artikel in Stadszaken.nl over de Leergang Detailhandel in de Metropool Regio Eindhoven.
Door naar de ander fases
Fase 1: Detailhandel op de regionale agenda
Fase 3: Afwegen van keuzes
Fase 4: Komen tot regionale afspraken
Fase 5: Uitvoering van regionale afspraken
Fase 6: Evaluatie en bijsturing