28 juli 2020

“Woerden heeft een bijzonder grote gunfactor”

Uit recent onderzoek naar de gevolgen van de coronacrisis op de retail en winkelgebieden blijkt dat middelgrote gemeenten het momenteel beter doen dan de grote steden. Peter Ewalts is accountmanager binnenstad voor de gemeente Woerden. Hij was te gast bij het webinar ‘retail postcorona impactanalyse’ op 21 juli 2020 om de resultaten van het onderzoek vanuit gemeentelijk perspectief te beschouwen.

Hoewel het inmiddels drukker lijkt in de winkelstraten is de traffic nog altijd 60% van wat het voor de uitbraak van het coronavirus was. De kleinere gemeenten en wijkwinkelcentra doen het gelukkig beter. Zo lang er geen vaccin is, verwacht de consument minder vaak te gaan winkelen, een daling van 30%, blijkt uit de impactanalyse ‘Retail postcorona’, dat is uitgevoerd door de Retailagenda, NRW en INretail. En als ze gaan shoppen dan doen ze dat eerder in de eigen woonplaats dan daarbuiten. Hoewel er door de coronamaatregelen overal sprake is van een daling van de traffic doen middelgrote steden het beter dan de grote steden. Peter Ewalts, accountmanager binnenstad voor de gemeente Woerden, herkent dat beeld. “Ik sprak onlangs een mode-ondernemer met een vestiging in Utrecht en in Woerden. Utrecht was nagenoeg stilgevallen, terwijl zijn winkel in Woerden nog wel doorliep. Ik heb nauw contact met de ondernemers in het centrum, zij geven aan dat het over de hele linie nog redelijk gaat.”

Gunfactor

Daar waar grote steden voor een groot deel afhankelijk zijn van dagjesmensen en internationaal toerisme profiteren middelgrote steden van de trend onder consumenten om meer lokaal te kopen. Dat geldt ook voor Woerden, vertelt Ewalts. “Woerden heeft een bijzonder grote gunfactor. Je hebt hier te maken met een groot aantal mkb’ers dat hier geboren en getogen is. Zij hebben een hele sterke band met Woerden. Dat betaalt zich nu uit.”

Het is belangrijker dan ooit om te bouwen aan de relatie met de lokale klant. BIZ-vereniging Stadshart Woerden bedacht een ludieke actie om het wachten voor winkels wat aangenamer te maken. Onder het motto ‘Wij willen je kussen’ werden onder bewoners kussens ingezameld voor op de betonnen bankjes in het centrum. “En we hebben verhalen van de ondernemers opgetekend”, voegt Ewalts toe. “In Woerden hebben we ondernemers met karakter. Die zetten we letterlijk en figuurlijk in de etalage. Sta je voor een winkelruit te wachten, dan lees je zijn of haar verhaal. Die delen we vervolgens ook via social media.”

In het gareel

Gevraagd naar de impact van de coronacrisis op winkelgebieden geven gemeenten aan te verwachten dat een op de zes retail- en horecazaken verdwijnt. Ook Ewalts vreest dat de horeca in Woerden geraakt zal worden. “Uit gesprekken met de lokale horeca doemt een dramatisch beeld op als de anderhalve meter afstand van kracht blijft. Nu zijn er nog terrassen, maar binnen is het moeilijk die anderhalve meter te handhaven. Horecaondernemers merken dat bij klanten de acceptatie afneemt. Het is voor cafés en restaurants steeds moeilijker om klanten in het gareel te houden.”

De gemeente staat horeca meer ruimte toe, onder de voorwaarde dat de ondernemer zelf zorgt voor goede afspraken met de buurt. “Het nieuwe terrassenbeleid is gebaseerd op het aantal tafels en stoelen dat men voor corona had. Er kan extra ruimte worden gecreëerd door bijvoorbeeld parkeerplekken te benutten of aan de overkant van de zaak een terras te maken. Zo’n uitbreiding kan effect hebben op omwonenden en winkels, bijvoorbeeld als looproutes veranderen. Het is de verantwoordelijkheid van de ondernemer zelf om te zorgen dat de buurt akkoord is, vervolgens kan een gedoogbeschikking worden verstrekt. Is er een probleem of bezwaar, dan moet de horecaondernemer dit zelf op lossen.” Deze aanpak blijkt heel goed te werken.

Kernwinkelgebied

Minders bezoekers. Minder winkels. Meer leegstand. Voor 58% van de gemeenten biedt de coronacrisis aanleiding om de detailhandelsvisie te herzien. Ewalt concludeert dat ook Woerden zich niet aan de ontwikkelingen kan onttrekken. “We gaan komend jaar de definitie van het kernwinkelgebied bepalen. Vooral de randen zijn een uitdaging. Moeten daar woningen komen of niet? En hoe gaan we daar naar sturen. Dat moeten we met de stakeholders gaan bepalen.”
Download hier de rapportage

Bekijk hier het webinar, focus gemeenten

Het onderzoek is uitgevoerd door Onderzoeks- en adviesbureau Q&A in opdracht van de Retailagenda, i.s.m. INretail en NRW.

Foto: ZOOM Productions

Meld je aan en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in Ons Retailland

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.