Wat houdt deze afspraak in?
Een RetailDeal houdt in dat gemeenten het initiatief nemen om belangrijke stakeholders bij elkaar te brengen en samen tot een toekomstgericht beleid voor de detailhandel te komen. Centraal hierin staan: duidelijke keuzes, lagere regeldruk en publiek-private samenwerking waar dat noodzakelijk is. Inmiddels zijn met 158 gemeenten en zeven regio’s RetailDeals gesloten.
Wat willen we bereiken?
De retail is belangrijk voor onze binnensteden. Daar zijn de effecten van sectorveranderingen het best zichtbaar, waaronder leegstand. Dit heeft de nodige gevolgen voor de positie van de retail en horeca, de leefbaarheid en ook de kwaliteit van het voorzieningenniveau. De benodigde maatregelen om hierop in te spelen, zullen per gebied verschillen. Door ondertekening van de RetailDeal committeert een gemeente zich aan de uitgangspunten van de landelijke Retailagenda. Zij verklaart hiermee actief te werken aan een toekomstgericht beleid voor detailhandel in samenwerking met alle relevante partijen. De gemeente vervult de rol van arrangeur op lokaal en regionaal niveau. Daarbij heeft zij vijf kerntaken.
- Stakeholders
In nauw overleg met de belangrijkste stakeholders (retail, vastgoed, horeca, kunst en cultuur) een visie op de detailhandel en/of bredere binnenstad (door)ontwikkelen. - Actie
Concreet beleid en een actieplan met prioriteiten ontwikkelen. - Keuzes maken
Het toekomstig winkelareaal benoemen en duidelijke keuzes maken welk deel kansrijk is en welk kansarm. - Regionaal afstemmen
De visie, het beleid en het actieplan in regionaal verband afstemmen, zo nodig onder regie van de provincie. - Continuïteit
De continuïteit en progressie van de RetailDeal waarborgen door het onderwerp actief in het overdrachtsdossier voor de volgende collegeperiode op te nemen.
Wanneer vindt de uitvoering plaats?
Gemeenten die interesse hebben in meer informatie over de RetailDeals of in het tekenen van een RetailDeal, nodigen wij uit contact met ons op te nemen. Deelnemende RetailDeal gemeenten kunnen in ieder geval tot 2020 gebruikmaken van de toolkit en het netwerk van de Retailagenda.
Wat zijn de laatste ontwikkelingen?
In totaal zijn er in verschillende etappes met 154 gemeenten een ReteailDeals gesloten. Daarbij zijn er ook regio’s die gezamenlijk een RetailDeal hebben getekend.
De eerste tekensessie met gemeenten vond op 18 november 2015 in bijzijn van Minister Kamp plaats tijdens de bijeenkomst ‘Verkiezing Beste Binnenstad 2015’. 29 gemeenten en 2 regio’s hebben die dag een RetailDeal getekend. Op donderdag 12 mei 2016 vond tijden het congres ‘Toekomstbestendige winkelgebieden in vitale binnensteden’ in Den Haag de tweede tekensessie RetailDeals plaats, waarbij 53 RetailDeals zijn getekend. Voorafgaand aan deze tekensessie op 12 mei is een aantal inhoudelijke workshops georganiseerd en sprak Minister Kamp van Economische Zaken over de impulsaanpak.
Op 3 juli 2017 heeft minister Kamp tijdens het Zomercongres Retailagenda in Zwolle nog eens 26 RetailDeals getekend.
In bijzijn van staatssecretaris Mona Keijzer zijn op 19 februari 2018 tijdens het Retailagenda Wintercongres in Breda nog eens negen nieuwe RetailDeals getekend.
Op 3 september 2018 hebben de gemeenten Woerden en Oosterhout een Retaildeal getekend.
Op 11 maart hebben gemeente Coevorden, Gennep, Gorinchem, Weststellingwerf en de regio Parkstad een RetailDeal gesloten.
Download hier het overzicht van gemeentes en regio’s die de RetailDeal tekenden.